linaemalm

2014-06-28
17:58:09

Hitta din karaktär.
Idag tänkte jag hjälpa med några riktlinjer för hur man kan hitta sin karaktär bättre. Dessa kan både funka för film och teater, eller i skrivande av tex manus eller en vanlig historia. 
Jag har utgått ifrån en bok jag har där det tas upp olika saker. Så några veckor innan jag skulle ut på sen så satte jag ihop detta och delade med mig till resten ensemblen.  



Din karaktär 

Vad är din karaktärs mål i livet?
 (Bli älskad, ha makt, att skaffa barn, gifta sig, göra karriär, överleva, skydda sina nära och kära. 

Vad är din karaktärs mål i varje sen? (Drivkraft) 

Vad är din karaktärs mål i hela pjäsen? (Drivkraft) 

Vad hände innan din karaktär gick in på scen och vad händer efter att din karaktär gått av. Efter och före varje scen. 

Har din karaktär något speciellt karaktärsdrag? Varför? 

Har din karaktär något speciell sak eller smycke,hatt med sig. Någon historia bakom och varför. 

Hur ser världen på din karaktär? 

Är din karaktär beroende av något?

Vad tänker din karaktär om de andra karaktärerna?

Vilka är dina vänner på scen?

Vad känner du igen dig själv hos din karaktär? Likheter och  skillnader

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: