linaemalm

2014-08-14
17:48:22

Choklad maränger

Chokladmaränger lätt att göra. 
Ägg, socker och choklad!  Jag började helt taggad på att baka skulle göra dubbel sats. Men desto mer man rör om  desto större blir smeten (luft). Jag som vara hade en liten skål fick byta mitt i allt till ett liter mått då man ska blanda egg och socker över sjudande vatten. Mitt i denna paniken så sätter jag även på ugnen. Nu kan ni säkert lista ut att allt inte gick som det ska.  Jag vrider upp ugnen på 225 när den ska stå på 125.!!!  Allt gick bra tills jag stod och diska med marängerna i ugnen. Trodde att det var något jag hade bränt innan när jag höll på med spisen. Jag börjar att torka kastruller och spisen för att få bort de jag tror luktar. Inte en tanke på att det kan vara ugnen då marängerna skulle veta inne i en timme. Men jag här en snurr för ugnen är bakom mig. Och det såg rätt svart ut där inne. Japp köket blev rökfyllt när jag öppna luckan. Fannnnnnnnnn!!  Ja sånt som händer!!  Men jag gav inte upp utan dagen där på så gav jag mig in på det igen och denna gången blev dom riktigt bra, gjorde även mini maränger dagen efter de stora men då la jag chokladen uppe på i stället för i.  

Lärdom: ta det lugnt!!  Och även den bästa kan misslyckas. 
De stora marängerna. 

De brända marängerna!! Inte så ätbara! 


Mini marängerna! Innan ugnen.

Helt klara 


 Receptet från boken 






Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: